Vstop v program šolanja in usposabljanja za voznika je lahko velik korak, ki ga ne moremo narediti zlahka. Sploh zato, ker po ponudbi avtošol večinoma brskajo dijaki, ki verjetno še niso dopolnili 18. leta starosti. Gre za pomembno odločitev, ki s seboj prinaša kar nekaj obveznosti, truda in stroškov. Zato se je vsekakor pametno že vnaprej pozanimati, kaj nas čaka pri takšnih programih. Poznati moramo glavne obveznosti in se pripraviti na potek usposabljanja, da lahko vse skupaj opravimo kar se da elegantno, brez zapletov, zamud in dodatnih stroškov.
Kazalo vsebine
Avtošola vodi od začetka do izpita
V avtošoli pričakujemo celovit program, a tam ne bomo mogli opraviti prav vseh obveznosti. Tako moramo recimo izpit varne vožnje opravljati sami, in to šele po tem, ko že opravimo izpitno vožnjo in pridobimo vozniško dovoljenje. Tako je izpit varne vožnje ena izmed tistih obveznosti, na katere moramo biti še posebej pozorni. Avtošola lahko precej pomaga pri treningu in se pri praktičnem usposabljanju osredotoča na načela varne vožnje, a pri teh ponudnikih običajno opravljamo le vožnjo, ki je potrebna za praktični del izpita, medtem ko je izpit varne vožnje posebna naloga, ki jo opravljamo na centru varne vožnje.
Imamo več podobnih obveznosti, kot je izpit varne vožnje. Ponudba avtošole običajno ne vključuje nekaterih obveznosti, ki jih lahko opravimo že pred prijavo na njihov program. Predvsem opravimo že prej zdravniški pregled in pridobimo spričevalo, prav tako lahko že pred vstopom v program opravimo izpit iz prve pomoči. Slednji je sicer včasih vključen v ponudbo avtošole. Tako kot velja za izpit varne vožnje, lahko tudi ti dve obveznosti opravljamo samostojno, le da v tem primeru to opravimo že veliko prej. Prva pomoč in zdravniško spričevalo sta pogoj za prijavo na teoretični del vozniškega izpita, medtem ko je izpit varne vožnje pogoj za podaljšanje vozniškega dovoljenja. V vsakem primeru pa je pomembno, da smo na svoje obveznosti dobro pripravljeni.
Splača se opraviti trening varne vožnje
Praktično usposabljanje se pri avtošoli opravlja po standardiziranem programu, ki postavlja nekaj posebnih zahtev. Seveda vključuje predvsem osnove, ki jih mora mladi voznik usvojiti, da lahko obvladuje vozilo pri vožnji po cesti. Nato pa se posvečamo tudi kakšnim bolj naprednim spretnostim, da smo res samozavestni pri udeležbi v prometu. Gotovo to vključuje tudi trening varne vožnje, kolikor je to možno opraviti v sklopu usposabljanja pri avtošoli. Pripravljeni želimo biti na nepredvidljive razmere na terenu, zato se da nekaj poudarka na takšnih pripetljajih.
Ne moremo pa v avtošoli spoznati vseh mogočih razmer in nepredvidljivih situacij, ki nas čakajo na cestah. Zato se priporoča opraviti trening varne vožnje naknadno, da pridobimo več izkušenj. Takšni programi se izvajajo ločeno od običajne ponudbe avtošol, lahko pa pri istih ponudnikih najdemo tudi trening varne vožnje. Tako imamo možnost koristiti dodatno ponudbo, s katero postanemo boljši vozniki. Lahko se dobro pripravimo tudi na izpit varne vožnje, kar je še dodaten plus za voznike začetnike, ki jih čaka ta obveznost. Nekateri programi so prilagojeni prav voznikom začetnikom, ki iščejo trening varne vožnje v prvih mesecih po uspešno opravljeni izpitni vožnji. V tem času nabiramo izkušnje, s katerimi se pripravljamo na vožnjo po cestah, v mislih pa imamo tudi dodatno usposabljanje, ki nas čaka pred podaljšanjem vozniškega dovoljenja.
Drugi treningi varne vožnje
Seveda pa morajo varno voziti vsi udeleženci v prometu, ne le vozniki začetniki. Posebej kritične so še nekatere druge skupine voznikov, pa tudi izkušeni vozniki lahko dobro izkoristijo ponudbo za trening varne vožnje. Tako namreč dobimo dodatne izkušnje in spretnosti, ki nam na cesti dejansko pomagajo. Takšne ponudbe je kar dosti, zato se splača pobrskati po različnih možnostih. Opravljajo se intenzivni programi, nadaljevalni tečaji, pa tudi kakšni posebni programi, ki ciljajo na določene skupine voznikov.
Posebej kritična je varna vožnja za motoriste
Med posebnimi programi dodatnih usposabljanj je tudi varna vožnja za motoriste. Cena teh programov je nižja, ponudba pa bolj razvejana, zato se splača priložnost izkoristiti. Pridobimo namreč nujne izkušnje, ki nam na cesti lahko rešijo življenje. Motoristi so med najbolj ranljivimi udeleženci v prometu, pogosto prihaja do nesreč, te pa imajo hujše izide. Prava rešitev je lahko varna vožnja za motoriste, cena gotovo ne sme biti ovira.
Tudi zato ne, ker bodo za te programe cene precej ugodne. Ponudbe je dovolj, da lahko izberemo pravi program zase. Najbolj priporočljiva izbira je za praktično vsakega motorista osvežitev spretnosti in znanj pred začetkom poletne motoristične sezone, v tak program je vključena tudi varna vožnja za motoriste, cena pa je praviloma zelo ugodna. Ponudbo najdemo pri uglednih izvajalcih dodatnih usposabljanj za voznike, recimo na https://zsam-celje.si/varna-voznja.html pri združenju ZŠAM Celje. Takšni izvajalci lahko pripravijo zelo celovite programe, s katerimi se hitro privadimo na svoj motor, spoznamo zmogljivosti in obnašanje vozila ter se pobližje seznanimo tudi s svojimi omejitvami. Pred sezono dobimo prave občutke, da bomo na cesti res varni.
Varna vožnja za motoriste ponuja več programov
Motoristi imajo na voljo več programov za varno vožnjo. Kar nekaj programov je oblikovanih tako, da so kratki in usmerjeni na kakšne specifične skupine in namene. Tako dobimo tudi programe, ki so namenjeni voznikom začetnikom ali pa tistim, ki se pripravljajo na vožnjo na večjem motorju, ki ga ne poznajo dobro. Tudi za druge namene se opravlja varna vožnja za motoriste, cena pa je lahko višja, če gre za obsežne programe z daljšim trajanjem. Za osnovno osvežitev znanja bo treba odšteti slabih 100 evrov, morda še kaj manj za krajši program. Bolj obsežni treningi pa stanejo po 200 evrov ali več, odvisno od izbranega programa. Seveda pa je to odlična investicija, ki nam lahko reši življenje ali pa nas vsaj dobro pripravi na izpit za motor.
Obveznosti za izpit za motor
Navdušenci nad motocikli se bodo gotovo zanimali za izpit za motor. To pomeni, da bodo povpraševali po ponudbi usposabljanja za kategorijo A. Ta kategorija pokriva motorna kolesa, nadalje pa se deli še na AM, A1 in A2. Te podkategorije postavljajo določene omejitve, so pa na voljo tudi mlajšim kandidatom, medtem ko je treba za polno kategorijo A dopolniti 24 let (obstajajo tudi nekatere izjeme). To so osnovne omejitve, ki jih moramo imeti v mislih, ko se pripravljamo na izpit za motor. Kako pa to poteka?
Kakšen je program za izpit za motor?
Postopek je praktično enak kot pri izpitu za avto. A pozor, obstajajo tudi pomembne razlike. S prvo se bomo srečali že pri zdravniškem pregledu. Za kategorijo A moramo opraviti drugačen pregled. Običajno se opravi pri istem izvajalcu, a ima nekoliko drugačen potek, oziroma v praksi pač dobimo drugačen papir. Pregled za kategoriji A in B lahko opravljamo kar hkrati, spričevalo velja tri leta.
Druga razlika oziroma posebnost je ta, da izpit za motor prinaša dodatni modul pri tečaju CPP. Udeležba je obvezna, na tem dodatnem izobraževanju pa dobimo specifična znanja, vezana na uporabo motocikla v prometu. Ta del se preverja seveda tudi na teoretičnem delu izpita.
Po uspešno opravljeni teoriji sledi praktično usposabljanje. Spet je to podobno kot pri avtu. Zanimivo je to, da je statistika pri opravljanju izpita za kategorijo A bolj naklonjena kandidatom – običajno so kandidati zelo uspešni in hitro opravijo cel program. Verjetno zato, ker se za izpit za motor pogosto odločajo tisti, ki že vozijo avto in se na cesti dobro znajdejo, torej morajo opraviti le še formalni program in se spoznati z upravljanjem motorja, medtem ko na cesti ne bodo imeli težav. Prav tako so kandidati za izpit za motor starejši in se programa lahko lotijo nekoliko bolj zbrano.
Še eno posebnost gre omeniti – izpit za motor bo verjetno dražji od izpita za avto. Opraviti je treba primerljivo število ur, so pa te dražje, kar je zanimivo, a verjetno ni presenetljivo, če upoštevamo, da so avtošole večinoma osredotočene na ponudbo za kategorijo B in so zato tam cene bolj konkurenčne.
Kaj nam ponuja šola vožnje?
Veliko lažje bomo torej dobili ponudbo za kategorijo B, saj to opravlja praktično vsaka šola vožnje. A tudi za kategorijo A in za druge kategorije lahko najdemo ustrezne rešitve. Še posebej to velja za večja mesta, kjer je več povpraševanja. Pozorni pa moramo biti na to, kaj sploh vključuje cena za šolo vožnje oziroma njihov program.
Šola vožnje po navadi ponuja CPP tečaj in praktično usposabljanje. To je osnovna ponudba, ki jo včasih dopolnjujejo dodatne storitve. Možno je torej, da bomo imeli še vedno kar dosti dela s tem, da opravimo vse ostale obveznosti, ki jih šola ne nudi. Bomo pa s to osnovno ponudbo verjetno zelo zadovoljni – CPP tečaji so dobro obiskani in se redno izvajajo, pri večjih avtošolah se programi začenjajo kar vsak teden ali vsak drugi teden po ugodnih terminih. Tudi za praktično usposabljanje se lahko dobro dogovorimo, ni pa nujno, da bo pri tem šola vožnje zelo fleksibilna. Včasih imajo tudi kandidati nerealna pričakovanja in bi radi celoten program opravili v enem tednu.
Pred vstopom v program usposabljanja za vozniški izpit je pametno nekoliko prilagoditi pričakovanja. Pozanimamo se o tem, kaj šola vožnje dejansko nudi in kaj bomo morali opraviti sami. Natančneje preračunamo tudi stroške in upoštevamo, da bomo verjetno morali za cel program nameniti še nekaj več denarja, kot si mislimo. Sploh za kategorijo B je treba pogosto opraviti kar nekaj dodatnih ur, ne le minimuma. Nastanejo tudi razni drugi stroški, recimo dajatve pri prijavah na izpite. Posebna nevšečnost pa je lahko tudi čakanje na termine, tudi tu je treba prilagoditi pričakovanja, celega programa ne bo možno opraviti v treh tednih.
Ne pozabimo na zadnjo obveznost, ki je varna vožnja
Katera je zadnja obveznost, ki jo ima mladi voznik pri svojem usposabljanju? To ni izpitna vožnja, s katero sicer pridobimo vozniško dovoljenje, a ostane nam še ena obveznost. To je program dodatnega usposabljanja za varno vožnjo, ki mu po domače rečemo kar varna vožnja. Cena tega programa je tudi še en strošek, ki se mu ne moremo izogniti. Tudi to je lahko velika nevšečnost za tiste, ki na varno vožnjo nekoliko pozabijo.
Tako nas po vseh naporih pri izpitu preseneti še varna vožnja, cena je lahko neugoden dodaten strošek, nekaj dela pa bomo seveda imeli s samo izvedbo. Program vključuje teorijo in praktično vožnjo na poligonu ter skupinsko delavnico o odnosih med udeleženci v prometu. Vse se opravi v 18 šolskih urah, običajno se tak program izvede v dveh dneh. Potrebovali bomo svoje vozilo ali pa si ga sposodimo prav za ta namen.
Kakšna bo za varno vožnjo cena? Pri izvajalcih teh programov dobimo ponudbe, ki presegajo 100 evrov. Verjetno bo treba odšteti kakšnih 125 evrov. Poleg tega pa upoštevajmo, da ni edini strošek le varna vožnja, cena je lahko višja, če potrebujemo vozilo. Izposoja za ta namen je namreč lahko draga. A ker se varna vožnja opravlja šele po vsaj šestih mesecih po opravljenem izpitu, bomo v tem času verjetno že uspeli pridobiti kakšno vozilo ali pa si ga izposoditi od koga, ki nam ga posodi za ta namen. Tako bo za varno vožnjo cena vsaj nekoliko nižja.